tisdag 1 maj 2012

Bloggutmaning


Vi fick en bloggutmaning av miasbokhylla. Utmaningen bestod av 11 frågor som vi skulle svara på, sedan formulera 11 nya frågor och skicka ut till 11 andra bloggare. Eftersom denna blogg är helt ny och knappt någon vet om den, inte ens de som fått utmaningen (Välkommen hit till vår blogg förresten!) fick vi bara ihop 6 stycken bloggare.

Här är de frågor vi fick och de svar Lisa har gett:
1.       Vilken/vilka böcker läser du just nu?
Utvandrarna – Vilhelm Moberg. Har läst på denna pinsamt länge nu, men när det kommer till skönlitteratur blir dessa lätt en dammsamlare hemma hos mig då jag måste prioritera kurslitteratur framför dessa.
2.      Vilken TV-serie skulle du vilja leva i?
Downton Abbey. Enkelt val!
3.      Vilket århundrade skulle du vilja leva i?
Det hade nog varit 1800-talet mycket på grund av allt som hände inom konsten och musiken. Nationalromantiken och impressionismen är nog mina absoluta favoriter av inriktningar när det gäller olika epoker, så med tanke på detta skulle jag välja att leva så jag fått uppleva senare delen av 1800-talet.
4.      Vilket fantasyväsen skulle du vilja vara?
Det står mellan en kentaur eller enhörning. Jag är inte intresserad av hästar så det har ingenting med mitt val att göra!
5.      Har du någon gång blivit riktigt rädd av en bok du läst?
Säkert, men ingenting jag kommer ihåg nu. Har lärt mig vad jag mår bra av att se och läsa och väljer nu bara sådant som jag vet att jag klarar av och som jag mår bra av.
6.      Har du någon gång gråtit riktigt mycket av en bok du läst?
Ja!!
7.      Finns det någon bok du ångrar att du läst?
När jag var yngre var mitt självklara val Harriet spion, men nu var det länge sen jag läst en dålig bok, eller i alla fall vad jag kan komma ihåg.
8.     Om du skulle skriva manus till en film, vem skulle du vilja regisserade den?
Jean-Pierre Jeunet. Han har regisserat en av mina favoritfilmer, Amelie från Montmartre. Vacker, mysig, poetisk och annorlunda. Precis en sån film jag bara kan drömma att jag skrivit manus till!
9.      Vilken bok- eller filmkaraktär stör du dig mest på?
Efter många om och men valde jag Corinne Hofmann, författare till Den vita massajen bl.a. Orkar inte ens skriva varför! Förresten kanske det är den här boken som jag även ångrar att jag läst…
10.  Vilket är ditt favorit-te?
Just nu är det nog Kopparmärra. Men ett annat favorit-te är ett rättvisemärkt te med smak av hallon och rosor.
11.   Får man ta boken med sig in i himlen?
Absolut!

Mina frågor som jag skickar vidare är:
  1. Vad har du för inredningsstil?
  2. Hur ser ditt hem ut en vanlig vardagskväll?
  3. Vilken del av ditt hem prioriteras lätt bort när det kommer till städning?
  4. Vad är det äckligaste du vet?
  5. Vad är du bäst respektive sämst på?
  6. Har du någon pedantisk sida och i sådana fall när det gäller vad?
  7. Vad är det klyschigaste du vet?
  8. Vad var ditt senaste inköp? (matvaror o dyl räknas inte)
  9. Vilket är ditt bästa tidsfördriv?
  10. Om du var en stad, vilken skulle det då vara och varför?
  11. Vilken är din favorit bro?
De jag utmanar är: MallanFru LindkvistBettyJossanMiss Axelsson och Jessica. Det ni nu ska göra är att svara på mina frågor, formulera 11 egna frågor och skicka vidare!

1 kommentar:

  1. Harriet spion, haha! Jag minns att du pratade om den när du var liten. Och Corrine Hoffman. Störig, ja!

    SvaraRadera